Publicerad
5.6.2025 7:21:00

Ett klagomål kan nu lämnas in elektroniskt till justitieombudsmannen på ett säkrare sätt än tidigare. Den klagande kan via den nya klagomålsblanketten skicka sekretessbelagda uppgifter och, om denne är starkt autentiserad, även få ett avgörande som ett krypterat meddelande till sin e-post utan att behöva identifiera sig separat vid justitieombudsmannens kansli.

I och med reformen har de elektroniska klagomålsblanketterna överförts till tjänsten för säker e-post. Som alternativ har man lagt till stark autentisering som fungerar via Suomi.fi-identifikation. På så sätt kan man säkerställa den klagandes identitet i situationer där handlingarna innehåller sekretessbelagd information. Genom reformen sparar man på kostnader och natur i och med att pappersförbrukningen betydligt minskar. 

En klagande som använder den elektroniska blanketten kan efter att ha lämnat in ett klagomål spara eller skriva ut klagomålet i pdf-format. Blanketten behöver inte längre begäras separat från justitieombudsmannens kansli.

I samband med reformen har barn och unga beaktats så att det nu finns elektroniska klagomålsblanketter för dem på finska, svenska, alla samiska språk samt engelska.

Det är fortfarande möjligt att lämna in ett klagomål till justitieombudsmannen per brev, e-post eller genom att personligen lämna in det till justitieombudsmannens kansli.

Vid identifieringen får myndiga personer som ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden en uppmaning om att ta Suomi.fi-meddelanden i bruk. Användning av den elektroniska klagomålsblanketten förutsätter inte att man tar i bruk Suomi-fi-meddelanden, och tjänsten används tills vidare inte av justitieombudsmannens kansli. Det går att förbigå ibruktagandet om man så önskar och fortsätta identifieringen som vanligt.