Biträdande justitieombudsman Maija Sakslin gav ett välfärdsområde och dess serviceproducent en anmärkning för dröjsmål och bristande beredskap för störningar inom trygghetstjänsten.
En över 80 år gammal klient larmade flera gånger på sin larmklocka efter att ha fallit. Trygghetshjälparna anlände till platsen nästan två timmar efter det första larmet. I det skede hade klienten redan avlidit. Responstiden för larmbesök var enligt avtalet mellan välfärdsområdet och trygghetstjänsterna 60 minuter.
BJO konstaterar att dröjsmålet vid utförandet av trygghetstjänsten var avsevärd och bristerna i tjänstens kvalitet synnerligen allvarliga i klientens situation. De anställda hade ingen klar uppfattning om hur de borde agera vid köbildning i trygghetstjänsten och dess reservtjänst. BJO ansåg det vara uppenbart att den långa väntan och avsaknaden av en annans närvaro och hjälp har förorsakat klienten ångest innan hens bortgång. Enligt beslutet i polisens undersökning var dödsorsaken och dödsklassen sjukdom.
BJO anser det vara särskilt klandervärt att anordnandet av en för klientens hälsa och säkerhet så pass viktig tjänst inte hade skötts adekvat trots att trygghetstjänsten redan länge hade varit föremål för tillsynsmyndigheternas laglighetsövervakning. BJO undersökte även Valviras agerande vid tillsynen.
Skyldighet att agera utifrån den information som fås per telefon
Ingen ambulans tillkallades för klienten innan trygghetstjänstens personal anlänt till platsen, även om nödnumret enligt anvisningarna bör kontaktas redan när ett nödläge identifieras utifrån trygghetslarmen.
BJO Sakslin: ”Bristerna i välfärdsområdets respektive serviceproducentens verksamhet äventyrade tillgodoseendet av den oundgängliga omsorg om klienten som grundlagen tryggar. Såväl välfärdsområdet som serviceproducenten måste förbättra sin egenkontroll och beredskap för störningar. Jag påminner även om tjänsteansvaret och om eventuella straffrättsliga påföljder för försummelse av räddningsåtgärd.”
På grund av allvaret i de brister som observerats i detta ärende har BJO på eget initiativ inlett en undersökning av hur alla välfärdsområden respektive Helsingfors försäkrat sig om att trygghetstjänsterna fungerar vid störningar.
Biträdande justitieombudsmannens beslut 6328/2023 och 5457/2024 har publicerats på ombudsmannens webbplats www.ombudsman.fi.
Mer information ges av referendarieråd Lotta Hämeen-Anttila, tfn 09 432 3353.
Kontaktinformation
Postadress: Justitieombudsmannens kansli, 00102 RiksdagenBesöksadress: Arkadiagatan 3, Helsingfors
Telefon: 09 4321 (riksdagens växel)
E-post: ombudsman(at)riksdagen.fi
