Publicerad
14.11.2025 11:31:00

Biträdande justitieombudsman Maija Sakslin gjorde den 14 november 2025 en inspektion av den enhet som ansvarar för faktureringen och indrivningen av social- och hälsovårdsavgifter i Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha). Vid inspektionen behandlades i synnerhet processerna för fakturering  och indrivning av avgifter inom social- och hälsovården. Vid inspektionen betonade BJO vikten av att faktureringen och indrivningen är aktuella samt kundernas behov av information. 

BJO Sakslin: ”Jag ser det som positivt att Varha i ett ärende som varit mycket aktuellt även i offentligheten på ett ansvarsfullt sätt har bett om ursäkt för fördröjda betalningspåminnelser och avbrutit skickandet av nya påminnelser. På Varhas webbplats har också lagts upp anvisningar om detta.” Utifrån de uppgifter jag fått vid inspektionen bedömer jag om Varhas åtgärder för att konstatera och rätta till eventuella fel har varit tillräckliga för att tillgodose kundernas rättigheter.

Justitieombudsmannen har tagit emot flera klagomål om indrivningen av Varhas fakturor. Behandlingen av klagomålen pågår fortfarande. BJO Sakslin: "Tyvärr kan justitieombudsmannen dock inte avbryta indrivningen eller konstatera att fakturorna är ogrundade. Kunden ska i första hand kontakta Varha om det förekommer fel eller oklarheter i grunderna för fakturorna eller för att utreda möjligheten att få en avgift sänkt eller avskriven."

Biträdande justitieombudsmannen besökte i samband med inspektionen även Riksfogdens kansli, som sköter Utsökningsverkets centralförvaltningsuppgifter.

Inspektionsprotokollen publiceras senare under vintern på justitieombudsmannens webbplats www.ombudsman.fi.