Publicerad
3.12.2025 6:23:00

Biträdande justitieombudsman (BJO) Maija Sakslin konstaterade att Skatteförvaltningen inte hade erbjudit sina kunder den möjlighet att på ett datasäkert sätt skicka meddelanden om deras behov att uträtta ärenden som lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förutsätter. Dessutom hade Skatteförvaltningen inte sörjt för informationssäkerheten i sin e-posttjänst eller för att tjänsten i fråga uppfyller kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, även om detta hade förutsatts redan i ett tidigare avgörande.

Även serviceprincipen förutsätter att myndigheten ordnar sina tjänster med beaktande av kundernas behov och så att det finns tillräckligt med tjänster. Enligt BJO:s uppfattning uppfyllde Skatteförvaltningens e-tjänster inte till dessa delar kraven som lagen och god förvaltning förutsätter.

BJO Sakslin konstaterade att tjänsten MinSkatt i praktiken är Skatteförvaltningens enda datasäkra digitala servicekanal, men att kunderna inte har möjlighet att via den skicka frågor eller förfrågningar om beskattningen. Eftersom skatteärenden i regel är sekretessbelagda begränsar avsaknaden av en datasäker kommunikationskanal kundernas möjligheter att sköta sina ärenden digitalt.

BJO förmanade Skatteförvaltningen att fästa särskild uppmärksamhet vid efterlevnaden av bestämmelserna om ordnande av digitala tjänster för allmänheten enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och bad Skatteförvaltningen meddela vilka åtgärder avgörandet har föranlett före den 29 januari 2026.

BJO:s beslut 4330/2025 har publicerats (på finska) på webbsidan www.ombudsman.fi.

Mer information fås av äldre justitieombudsmannasekreterare Jyri Vesanto, tfn 09 432 3363.