Julkaistu
19.12.2024 10:38:00

Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin on antanut ratkaisunsa 23 kanteluun, joissa arvosteltiin valtakunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksikköjen rekisterin (Soteri) käyttöönoton aiheuttamia ongelmia. Kantelut koskivat rekisteröintihakemusten pitkiä käsittelyaikoja Valvirassa ja aluehallintovirastoissa, Valviran ja aluehallintovirastojen tiedottamista sekä rekisterin ruuhkautumisen vaikutuksia sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajiin ja potilaisiin.

Soteri-rekisteri otettiin käyttöön 1.1.2024 kun uusi sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaki tuli voimaan. Sosiaali- ja terveyspalveluntuottajan on oltava rekisteröitynä Soteri-rekisteriin ennen toiminnan aloittamista tai muuttamista.  

Lain hyväksymisen jälkeen Soteri-rekisterin järjestelmäkehitykselle ja käyttöönotolle jäi liian vähän aikaa ja järjestelmä jouduttiin ottamaan käyttöön keskeneräisenä. Myöskin henkilöstön koulutukseen jäi liian vähän aikaa. Tämä johti hakemusten käsittelyn ruuhkautumiseen. 

AOA katsoo, että hakemusten käsittelyn viivästymisen vuoksi hakijoiden perusoikeus saada asiansa asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä käsitellyksi ei ole toteutunut. Viivästyksen seurauksena perustuslaissa turvattu oikeus hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla ei ole myöskään toteutunut.  Viivästykset ovat aiheuttaneet palveluntuottajille merkittäviä taloudellisia menetyksiä ja vaikeuttaneet potilaiden hoitoon pääsyä.

AOA piti ongelmallisena sitä, että järjestelmän kehittämiseen ja kouluttamiseen ei ollut varattu riittävästi aikaa. Toisaalta AOA ei myöskään pitänyt hyväksyttävänä sitä, että järjestelmien kehittäminen, ohjeistaminen ja koulutus sekä muu toimeenpanon valmistelu aloitettaisiin hyvin kauan ennen kuin lakiehdotuksen lopullinen sisältö on varmistunut.

AOA korosti, että lain hyväksymisen jälkeen sen voimaantuloon tulee varata riittävästi aikaa, jotta hallinnolla on tosiasiallinen mahdollisuus toimeenpanna lainsäädäntö välittömästi lain voimaantulosta lukien. Lainsäädäntöä uudistettaessa siirtymäjärjestelyt ja käyttöönottoaikataulut eivät ole hyväksyttävä peruste perustuslaissa ja kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa turvattujen perus- ja ihmisoikeuksien vaatimuksista poikkeamiselle tai niiden toteutumisen siirtämiselle tulevaisuuteen.

AOA:n käsityksen mukaan Valvira ja aluehallintovirastot eivät olleet lain valmistelun aikana taikka hallituksen esityksen eduskuntakäsittelyn aikana pystyneet ennakoimaan sitä, että lain toimeenpanoon jäävä aika muodostuisi liian lyhyeksi eivätkä myöskään sitä, että rekisteröintihakemusten käsittely ruuhkautuisi tässä laajuudessa. Näin ollen tilanteen edellyttämiä lisäresurssitarpeita ei ole pystytty ennakoimaan. 
Valvira ja aluehallintovirastot ovat tehneet lukuisia toimenpiteitä ruuhkan purkamiseksi, kuten lisähenkilöstön palkkaamista ja ylitöiden teettämistä. Näistä huolimatta hakemusten käsittelyajat ovat edelleen kohtuuttoman pitkiä. AOA piti Valviran ja aluehallintovirastojen tekemiä toimenpiteitä perusteltuina ja oikean suuntaisina, mutta ei kuitenkaan riittävinä. 

AOA ei arvioinut ratkaisussaan sosiaali- ja terveysministeriön menettelyä.  AOA on sopinut oikeuskanslerin kanssa, että oikeuskansleri tutkii sosiaali- ja terveysministeriön menettelyn erityisesti lainvalmistelussa.

Eduskunta on nyttemmin hyväksynyt lakiesityksen valvontalain muuttamisesta rekisteröintiruuhkien helpottamiseksi. Sen mukaan pienten palveluntuottajien olisi mahdollista aloittaa toimintansa heti rekisteröintihakemuksen jättämisen jälkeen.

AOA Sakslinin päätös 600/2024 on julkaistu oikeusasiamiehen verkkosivuilla www.oikeusasiamies.fi.

Lisätietoja antaa vanhempi oikeusasiamiehensihteeri Anne Ilkka, p. 09 432 3346.