Miten kantelu tehdään?

 

 
 
Jos haluat tehdä kantelun, voit kirjoittaa oikeusasiamiehelle kirjeen.
 
Voit tehdä kantelun myös niin, että täytät kantelulomakkeen.
Löydät ne näiden linkkien kautta.
Sähköinen kantelu tunnistautuen
Sähköinen kantelu tunnistautumatta

Voit kirjoittaa kantelun suomeksi tai ruotsiksi.
Voit tehdä kantelun myös englanniksi.
 
Kerro kantelussa omin sanoin seuraavat asiat:
 
1) Mitä tapahtui?
2) Mitä viranomaista tai virkamiestä kantelu koskee?
3) Mitä asiaa pidät vääränä tai lain vastaisena.
Kirjoita, miksi asia on mielestäsi väärä tai laiton.
4) Onko asian käsittely kesken?
Kerro, jos olet tehnyt asiasta valituksen.
Kerro myös, jos valituksen käsittely on kesken.
5) Muista nimi ja osoite!

Kantelussa täytyy lukea kantelijan nimi ja osoite.
Jos kantelussa ei ole nimeä, oikeusasiamies ei tutki sitä.
 
Kantelussa on hyvä olla myös kantelijan puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Lisätietoa mukaan 

Kun lähetät kantelun oikeusasiamiehelle, laita sen mukaan kopiot asiaasi koskevista päätöksistä ja asiakirjoista.
Niistä oikeusasiamies saa lisätietoa asiastasi.

Kantelun lähetys

Kantelun voi lähettää oikeusasiamiehelle postissa, faksilla tai sähköpostilla.
Saat ilmoituksen, kun oikeusasiamies on vastaanottanut kantelun.

Kantelun tutkiminen on ilmaista

Kantelun tutkiminen ei maksa mitään.
Kantelun tutkiminen voi viedä paljon aikaa.
Oikeusasiamies yrittää tutkia kaikki kantelut alle vuodessa.

Apua kantelun tekemiseen?

Tarvitsetko neuvoa kantelun tekemiseen?
Vaihteen numero on 09 4321.
Voit soittaa numeroon arkipäivinä kello 9-16.