Efter stark autentisering kan Ni anföra ett klagomål elektroniskt med blanketten i den krypterade meddelandetjänsten.

Ni kan också anföra ett klagomål elektroniskt utan att identifiera Er, men sekretessbelagt material kan endast skickas per e-post till användare som identifierat sig.

Ni kan också anföra ett klagomål med en klagomålsblankett i PDF-format som Ni fyller i och skickar till justitieombudsmannen per brevpost, e-post/som krypterat meddelande eller hämta till justitieombudsmannens kansli personligen.

Anonyma klagomål registreras, men de undersöks inte.

Justitieombudsmannen undersöker inte

  • ärenden mellan myndigheter, såvida det inte är fråga om till exempel att behandlingen av ett ärende fördröjts eller en tjänsteinnehavares beteende
  • klagomål som gäller ett ärende som är äldre än två år, om det inte finns särskilda skäl till det.

Ett fritt formulerat klagomål bör innehålla minst samma detaljer som efterfrågas på klagomålsblanketten i PDF-format.

Kontaktuppgifter till justitieombudsmannens kansli.