Klagomål hos JO
Ni kan lämna in ett klagomål till riksdagens justitieombudsman om Ni misstänker att en myndighet, en tjänsteinnehavare eller en privat aktör som sköter ett offentligt uppdrag inte har följt lagen eller fullgjort sina skyldigheter eller om Ni misstänker att de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna inte har tillgodosetts på behörigt sätt i dessa aktörers verksamhet.
Mer information om justitieombudsmannens befogenheter, undersökningen av klagomål och påföljderna av klagomål.
Klagomål kan gälla ett förfarande som strider mot lagen, till exempel:
- en befogenhet som överskridits eller en prövningsrätt som missbrukats
- fördröjning i behandlingen av ett ärende, bristfällig motivering av ett beslut, vårdslöshet, avsaknad av rådgivning, osakligt beteende eller något annat förfarande som strider mot en god förvaltning
- en kränkning av de grundläggande fri- och rättigheterna eller de mänskliga rättigheterna
Ett klagomål kan anföras av en person ensam eller tillsammans med andra. Klagomål kan också anföras på en annan persons vägnar. Fullmakt för att anföra ett klagomål på en annan persons vägnar.
Undersökningen av ett klagomål är avgiftsfri. Den målsatta tiden för behandling av klagomålsärenden är högst ett år. Om ett klagomål inte föranleder en egentlig undersökning, ges svaret på klagomålet vanligtvis inom tre månader.
Behandling av personuppgifter vid justitieombudsmannens kansli.
