Hur gör man ett klagomål?
Ni kan diskutera klagomålet på förhand med tjänsteinnehavarna vid justitieombudsmannens kansli. De nås via riksdagens växel, tfn 09 4321. Om Ni önskar ett personligt möte behöver Ni boka tid.
Kansliets tjänsteinnehavare kan inte förutse slutresultatet av ett klagomål. Klagomålet börjar undersökas först när ett skriftligt klagomål har anhängiggjorts.
Om ni skriver ut eller sparar ert elektroniska klagomål efter att ni har skickat det, innehåller klagomålsfilen information om när Turvaviesti-tjänsten har tagit emot ert klagomål.
Detta är inte en officiell mottagningsbekräftelse från myndigheten, utan en automatisk tidsstämpel som genereras av systemet.
Den officiella mottagningsbekräftelsen skickas först när klagomålet har nått justitieombudsmannens kanslis registratorskontor via Turvaviesti-tjänsten. Mottagningsbekräftelsen skickas till er från adressen oikeusasiamies@riksdagen.fi.
Justitieombudsmannen eller den biträdande justitieombudsmannen fattar beslut om klagomålet.
Innan Ni anför ett klagomål lönar det sig i många fall att direkt kontakta den myndighet som Ni anser att förfarit på ett lagstridigt sätt. Det är möjligt att problemet kan lösas snabbt på det här sättet.
Myndigheter är till exempel:
- statliga ämbetsverk och inrättningar
- välfärdsområden
- kommunala ämbetsverk och förtroendeorgan
- domstolar
Tjänsteinnehavare är till exempel:
- poliser
- utmätningsmän
- socialarbetare
- hälsocentralläkare
- kommundirektörer
- lärare i grundskolan
- byggnadsinspektörer
- domare
Ni kan också anföra klagomål hos justitieombudsmannen om inrättningar som sköter ett offentligt uppdrag. Exempel på sådana är arbetslöshetskassor och försäkringsanstalter. De betalar ersättningar, stöd och pensioner. Även företag som välfärdsområdena köper tjänster av sköter ett offentligt uppdrag. Till exempel ett barnhem kan vara ett sådant företag.
Justitieombudsmannens tillsyn omfattar inte:
- riksdagen i egenskap av lagstiftare, riksdagsledamöterna
- justitiekanslern i statsrådet
- myndigheter i utlandet
- internationella organisationer
- ideella föreningar
- banker och andra företag, såvida de inte sköter ett offentligt uppdrag
- bostadsaktiebolag
- enskilda yrkesutövare, till exempel advokater eller privatläkare
- enskilda personer
