Hyppää sisältöön

Pienennä tekstin kokoaA- Palauta tekstin koko Suurenna tekstin kokoaA+

Mitä oikeusasiamies tekee?

 
Oikeusasiamies tutkii hänelle tulevia kanteluita.

Oikeusasiamies voi myös tutkia epäkohtaa,
jonka hän on itse huomannut.
Epäkohta tarkoittaa asiaa, joka on jollakin tavalla
epäoikeudenmukainen tai väärin.

Oikeusasiamies tekee myös tarkastuksia

Oikeusasiamies tekee tarkastuksia
suljettuihin laitoksiin, varuskuntiin ja virastoihin.

Suljettu laitos tarkoittaa paikkaa,
josta ei pääse pois, vaikka haluaisi.

Sellaisia ovat esimerkiksi vankilat ja lastenkodit.

Tarkastuksilla laitosten asukkaat ja työntekijät
voivat keskustella oikeusasiamiehen kanssa.

Oikeusasiamies ei kerro muille,
mitä hänelle on kerrottu.

Oikeusasiamiehelle tulee
vuodessa monta tuhatta kantelua.
Oikeusasiamiehen kansliasta tehdään
vuosittain yli 100 tarkastusta.

Eduskunta valitsee oikeusasiamiehet
 
Oikeusasiamiehet
 
Suomessa on yksi oikeusasiamies
ja kaksi apulaisoikeusasiamiestä.

He tekevät samaa työtä ja
työskentelevät itsenäisesti.
Heillä kaikilla on samat oikeudet
ja valtuudet tehdä työtään.
Valtuudet ja oikeudet on kerrottu laissa.

Oikeusasiamiehen ja apulaisoikeusasiamiehet
valitsee eduskunta.
He tekevät työtään neljä vuotta kerrallaan.

Oikeusasiamies kertoo eduskunnalle joka vuosi,
millaista työtä hän on tehnyt.
Hän julkaisee työstään kirjan, vuosikertomuksen.